Védjük ízületeinket a hidegtől!

Télen végzett kültéri sportolás esetén a porckopás és ízületi sérülések elkerülése érdekében kiemelten fontos, megóvjuk testünket a téli nyirkos hidegtől.

Számos orvosi kutatás bizonyítja azt a meglehetősen kellemetlen mindennapi tapasztalást, amit az ízületi problémákkal küzdők tudományos vizsgálatok nélkül is előre tudnak: a téli hidegtől fájdalmaik jó eséllyel fokozódni fognak.

A rosszabbodó tünetek mögött vélhetően a hőmérséklet-csökkenés és a megnövekedett páratartalom miatti légnyomásváltozás (az ízületekben nyomásérzékelő receptorok vannak), még ha erre megdönthetetlen bizonyítékok és magyarázatok nem is állnak egyelőre rendelkezésünkre. A téli nyirkos, hideg időszakban a porckopás következtében kialakuló ízületi gyulladástól szenvedők közel háromnegyede számol be fokozott fájdalomról és ízületi merevségről. De a nem porckopásos eredetű ízületi betegségek esetén is jellemzően fokozódnak a fájdalmas tünetek a hideg beálltával, így a reumatoid artritisz, a köszvény és a kéztőalagút-szindróma esetében is. Ám még csak idősnek vagy betegnek sem kell lenni ahhoz, hogy megtapasztaljuk a hidegnek az ízületeinkre gyakorolt dermesztő hatását: a telente kinti edzést űző sportolók, például a kocogók is szembesülhetnek azzal, hogy a hidegben való mozgástól fájnak az ízületeik – ez különösen a teherviselő ízületekben, azaz a térd-, a csípő- és a bokaízületben jelentkezhet. 

A közvetlenül az ízületekre gyakorolt negatív hatás mellett a téli hideg azzal is súlyosbítja a kellemetlen tüneteket, hogy a hidegben lelassul az izmokban a vérkeringés, izmaink és a szalagok merevebbé válnak, fokozódik a görcsre való hajlam, és a fájdalomérzet intenzitása emelkedik. 

Hogyan védjük ízületeinket a hidegtől?

Meleggel

Elég magától értetődő jótanács, hogy tartsuk ízületeinket melegen – de azért nem árt ennek a gyakorlati oldalát is alaposabban megvizsgálni. Ez ugyanis nem jelenti azt, hogy ne menjünk ki a szabadba, hiszen szervezetünknek mozgásra, friss levegőre és napsütésre egyaránt szüksége van télen is. Azonban a kinti tevékenységek során – bármi legyen is az – érdemes odafigyelni pár ízületvédő jó tanácsra:

  • Ne töltsünk egyszerre nagyon hosszú időt odakint: bármit is csinálunk, menjünk inkább ki napjában többször rövidebb időszakokra.
  • Öltözzünk fel jó melegen, és külön figyeljünk oda az ízületek melegen tartására is.
  • Ha huzamosabban kint tartózkodtunk, utána vegyünk egy jó meleg fürdőt.
  • Ha tehetjük, menjünk termálvizes fürdőbe és szaunába.
  • Használjunk melegítő hatású sportkrémet.

Mozgással

Amilyen kellemes és részben még egészségkímélő is, ha az őszi-téli időszakot a jó meleg lakásban bekuckózva, egy finom teát kortyolgatva töltjük, legalább annyi káros hozadéka is van ennek, többek közt a féltett ízületekre nézve is. Hiszen – ahogyan az a korábbi írásainkból is kiderült – az ízületek egyik fő ellensége a mozgásszegény életmód; egyrészt azért, mert az izmok elsatnyulása túlzott terhelésnek teszi ki az ízületeinket, másrészt pedig azért, mert az ízületek egészségéhez szükséges „olajozás” az átmozgatásukkor történik meg. Tehát semmiképp se mondjunk le a téli mozgásadagunkról. 

Tanácsok téli sporthoz

  • Szabadtéri sporthoz öltözzünk fel jól, és külön védjük a térdet, derekat és bokát sporthoz való speciális térd- és derékmelegítővel, az edzésidőt pedig csökkentsük le.
  • Mozgáshoz jó alaposan, fokozatosan melegítsük be az izmokat és az ízületeket. 
  • Keressünk beltéri mozgásformákat akár kiegészítő edzés gyanánt is – jó lehet a szobakerékpár vagy az ízületekhez kíméletes gyógytorna, pilates.
  • Jótékony hatással van az ízületekre a meleg vízben végzett torna, mely tehermentesen mozgatja át az ízületeinket, miközben jótékony meleggel tölti fel azokat.

 

Megfelelő étkezéssel is óvhatjuk ízületeinket a hidegtől

Az ízületeink általános állapotát meghatározza, hogy kellő mennyiségben bevisszük-e a szervezetünkbe azokat a tápanyagokat – vitaminokat és ásványi anyagokat –, melyek táplálják az ízületeinket. 

  • Figyeljünk a kellő folyadékfogyasztásra: elegendő víz hiányában a porcok sérülékenyebbé válnak.
  • Fogyasszunk A-, C- és E-vitaminban, továbbá kalciumban és vasban, illetve omega-3 zsírsavakban gazdag ételeket: sok zöldséget (köztük zöld leveleseket is), vitamindús gyümölcsöket, lazacot és tengeri halakat, növényi olajokat, olajos magvakat, tejet és tejtermékeket, tojást, hüvelyeseket, húsból pedig csak sovány fehérhúsokat.
  • Kerüljük a vörös húsokat, a túlzott alkoholfogyasztást és a dohányzást.
  • Szedjünk D- és K2-vitamint.
  • Szedjünk kollagéntartalmú étrendkiegészítőt.
  • Szabaduljunk meg a súlyfeleslegtől, ha van.

Ha pedig az ízületi fájdalmunk nem csak átmeneti jellegű, feltétlenül keressünk fel szakorvost annak kiderítésére, mi áll a tünetek hátterében.