A fibromyalgia egy rendkívül titokzatos, ugyanakkor gyakori betegség, amelynek hátterében vélhetően a központi idegrendszer működési zavara áll. Kialakulásának okai azonban nem tisztázottak egyértelműen. Tünetei is meglehetősen sokfélék lehetnek, amely miatt rendkívül nehéz időben diagnosztizálni. Vegyük most számba, hogy milyen tünetek alapján érdemes gyanakodni, illetve, hogy milyen egyéb okai lehetnek a betegség kialakulásának. Említést teszünk arról is, hogy milyen kezelések jöhetnek fibromyalgia esetén szóba.

Könnyű összetéveszteni más betegségekkel

Mivel a fibromyalgia tünetei igencsak változatosak, ezért – amellett, hogy a diagnosztizálása sokszor akár hosszú éveket is igénybe vehet – számos más betegséggel, sőt, egyszerű, gyors lefolyású panaszokkal is könnyen össze lehet téveszteni. Gyakran észre sem vesszük, hogy ezzel állunk szemben, mert a jelek először inkább csak kellemetlenek, semmint tényleg elviselhetetlen. Később azonban ez a helyzet megváltozik. A kezdetleges, alig észlelhető fájdalom felerősödik, amelynek következtében az egyszerű mozdulatok is embert próbáló küzdelemnek fognak tűnni. A fibromyalgia fő ismérve a mozgás- és terhelésfüggő fájdalom, amely változó erősséggel állandóan fennáll, akár 1,5 évig is. A legtöbb esetben körülírt fájdalompontok és szövettömörödések  tapinthatók ki fájdalmas izomfeszülés, a páciens kimerült, fokozottan érzékeny a fájdalomra és a hidegre.

Előfordulás

A fibromyalgia leggyakrabban a középkorúak, elsősorban a 35 és 45 év közöttieket érinti, de gyermekek és fiatalok is szenvedhetnek a tipikus panaszoktól. A betegség ritkább jóval 50 éves kor felett. Az érintett nők és férfiak aránya 8:1, a férfiaknál általában korábban jelentkezik.

Melyek a fibromyalgia legtipikusabb tünetei?

Mivel a fibromyalgiának nincsenek feltűnő tünetei, ezért a legtöbb esetben csak találgatni lehet, valóban ez állhat-e a háttérben. Legjellemzőbb tünete, hogy reggelente fájdalmas izomfeszülést tapasztalunk, amely hideg és nyirkosság hatására fokozódik. Sokszor előfordulhat az is, hogy a nap folyamán – mozgás hatására – a semmiből előtűnő izomfájdalmat tapasztalunk. Az eddigiek alapján azonban azt is gondolhatnánk hogy a háttérben a rheumatoid arthritis áll – de ez nincs így. Az említett fájdalom később a szomszédos ízületekre és lágyszövetekre is kisugárzik – vagy a fájdalmas, kímélő testtartás miatt, vagy pedig a hozzájuk tartozó inak és izomcsoportok kiesése miatt. 

A fibromyalgia egyik legjellemzőbb tünete, hogy reggelente fájdalmas izomfeszülést tapasztalunk, amely hideg és nyirkosság hatására progresszven fokozódik.

Sokan például fejbőr- illetve combfájdalmakról is beszámolnak, de a tünetek azonban nem állnak meg itt. A fibromyalgiára utalhat:

Mivel a fibromyalgiának nincsenek jól meghatározható, körülírható tünetei, ezért leghamarabb kizárásos módszerrel diagnosztizálható.

Mik lehetnek a fibromyalgia lehetséges okai?

Annak ellenére, hogy a kialakulásának okai ismeretlenek, az orvosoknak rengeteg elméletük van arról, mi állhat a panaszok hátterében:

Szóba jöhető kezelési módok

Mivel a fibromyalgiát jó eséllyel csak későn lehet észlelni, szinte lehetetlen a szükséges kezelést időben megkezdeni. A helyzeten ráadásul az sem segít, hogy a terápiák hatásossága egyénenként is változhat.

A leggyakrabban alkalmazott módszerek az alábbiak:

Gyógyszeres kezelés

A fibromyalgia tüneteinek enyhítésére gyakran alkalmaznak különféle orvosi készítményeket – például fájdalomcsillapítókat, gyulladáscsökkentőket, antidepresszánsokat, illetve izomlazítókat. Fontos azonban tudni, hogy a gyógyszerek csak tüneti kezelést jelentenek, ha a betegség hátterében lelki okok húzódnak meg, akkor elsősorban az életmódváltásra kell törekednünk.

Számos a fibromyalgia tüneteitől szenvedő beteg esetében a fizioterápia, a gyógymasszázs, és az akupunktúra bizonyul hatásosnak a panaszok enyhítésében.

Alternatív terápiák

Számos beteg esetében a fizioterápia, a gyógymasszázs, és az akupunktúra bizonyul hatásosnak. A kezelések célja, hogy természetes módszerekkel enyhítsék a panaszokat, és ezáltal javítsák az életminőséget.

Emellett azonban nekünk is fontos és érdemes tenni azért, hogy enyhítsünk a panaszainkon. Ezt leginkább azzal érhetjük el, ha az érzelmi megterheléssel járó, stresszes tényezőket megszüntetjük, de legalábbis csökkentjük az életünkben. Meditáljunk sokat, járjunk el jógára, vagy pedig használjunk különféle relaxációs technikákat. Az is sokat segít, ha rendszeresen mozgunk, egészségesebben étkezünk, és szükség esetén az alvási szokásainkon is változtatunk.

A gyógyulási időszak alatt ízületi támasztékokat is célszerű alkalmazni, amelyekkel ugyan tartós javulást nem érhetünk el, de rövid távon enyhíthetünk a fájdalmakon, és tehermentesíthetjük az ízületeinket.