Miért jó túrázni?

Életkortól és állóképességtől függetlenül szinte bármikor elkezdhetünk túrázni. Hazánkban intenzitás szempontjából mindenki megtalálhatja az ideális útvonalat.

Általános tapasztalat, hogy az évek múlásával döbben rá leginkább az ember, milyen jól eső érzés is túrázni.

A túrázás pozitív hatásai szervezetünkre

Az erdőket járva biztosan sokaknak feltűnt már, hogy leginkább az idősebb korosztállyal lehet találkozni az erdei ösvényeken. Persze igazságtalanok vagyunk, ha a kikapcsolódásnak ezt a formáját egy-egy generációnak sajátítjuk ki.  De vajon miért is szeretjük annyira róni az erdei kilométereket és milyen jótékony hatásai vannak, ha egy rövidebb, vagy hosszabb túrát megteszünk?

A túrázás stressz oldó hatása

Egészen biztosan mindenki érezte már, hogy amikor még csak néhány perce sétál például egy erdőben, szinte kitisztul a feje, a negatív gondolatok kezdenek átértékelődni és a belső feszültség is folyamatosan oldódik. Ez egyáltalán nem véletlen. A túrázás ugyanis jelentős mértékben csökkenti a stressz keltő hormonok termelődését a szervezetünkben. Ezen hormonok kikapcsolása pedig azt jelenti, hogy egyszerűen javul a közérzetünk és azt vesszük észre, hogy görcsös, feszült, depresszív hangulatunk egyszer csak átalakul jókedvvé és egészen más színben látjuk máris a világot.

A hangulatunk mellett a szervezetünkre is pozitív hatással van

A túrázás az a mozgásforma, melyről a különböző szakirodalmak is mind-mind kizárólag elismeréssel szólnak. Természetesen, ha itt is szem előtt tartjuk a fokozatosság elvét, akkor a kirándulás eme aktív formájának semmiféle negatív mellékhatása nincs. Amikor a túrázás jótékony hatásait ecseteljük, nincs „igen, de…” kezdetű mondat. Ezért, ha lehetőségünk van rá, minden esetben mondjunk „igen”-t az aktív erdei sétákra, kirándulásokra. Ilyenkor ugyanis amellett, hogy a szemünket és a lelkünket is gyönyörködtető tájakat élvezhetünk, a friss és tiszta levegő a tüdőnket is alaposan „átmossa”. Zsírégető hatása miatt a megfelelő intenzitású sétával csökkenthetjük a kilóinkat, illetve jó eséllyel megelőzhetjük a cukorbetegségeknek és szívbetegségeknek a kialakulását is.

A felkészülés fontossága, avagy hogyan kezdj el túrázni?

Ahogy már korábban említettük, az egyik legfontosabb eleme a túrázásnak a fokozatosság, vagyis ügyeljünk arra, főként, ha még nem vagyunk gyakorlott túrázók, hogy ne egyből a „kinizsi 100 km-es teljesítménytúrával” kezdjük az aktív sétákat, hanem először csak 1-2 km-es távokat teljesítsünk és csak nagyon fokozatosan, körültekintően emeljük az adagokat. Fontos a megfelelő túracipő beszerzése, amely megfelelően tartja a bokánkat, hiszen például egyenetlen terepen egy hagyományos sportcipőben könnyen érhet minket meglepetés egy sajnálatos bokaficam, vagy egyéb térdsérülés formájában. Persze ha előre tudjuk, hogy boka és térd frontján a veszélyeztetettek csoportjához tartozunk, akkor ma már igazán professzionális megoldások segítenek abban, hogy a túrázás élménye így se csorbuljon számunkra. Az időjárás okozta kellemetlenségekre is fel lehet készülni, így a hideg idő sem kell, hogy szobafogságot jelentsen.

A Nordic Walking mozgásforma lehetőséget nyújt, hogy újra izgalmas legyen túrázni.

Nordic walking – túrázni szuper hatásfokkal

Egyre többen hódolnak a túrázás szenvedélyének ún. sétálóbotok (nordic walking) segítségével. Ez a kellék amellett, hogy (főleg idősebb korban) biztonságérzetet nyújt, szervezetünkre is nagyon komoly hatással van, hiszen nemcsak a karunkat, de a törzsünket és a vállunkat is alaposan megmozgatja. Arról nem is beszélve, hogy ezeknek a botoknak a használatával jelentősen csökkenthető a térd és derék ízületeinek a terhelése. De hogy azért kicsit „árnyaljuk is a képet”, szakemberek szerint a nordic walking rendszeres használata csökkentheti például a természetes egyensúly érzékünket. Ez legfőképpen akkor történhet meg, ha nemcsak a bizonytalanabb terepeken, hanem mindenhol, minden lépésnél a túrázás elejétől a végéig kizárólag a sétabotok segítségével rójuk a métereket.

Immunrendszerünk, amelyről napjainkban oly sok szó esik

A rendszeres túrázók – ezalatt most nem a kizárólag 15-20 fokban sétáló honfitársainkra gondolunk – immunrendszere általában erősebb, így sikeresebben gyűrnek le egy-egy betegséghullámot is. Ők azok, akik dacolnak az időjárás viszontagságaival és hűvösebb, vagy éppen a melegebb időben is szigorúan tartják magukat a teljesítendő túratávokhoz.

Életkortól és állóképességtől függetlenül bármikor elkezdhetünk túrázni.

Felejtsük el az öregedést – kezdjünk el túrázni

Biztosan kevesen gondolnák, de a túrázás nemcsak a testi, de a mentális teljesítményünkre is komoly hatással van, csökkenti például a leépülés folyamatát, így az öregedés „elodázásában” is nagyon komoly szereppel bír. „Forever young” –énekelte az Alphaville együttes a 80-as években. Lehetséges, hogy ez a sláger titokban a túrázók indulójává vált? Erre ugyan nincsenek bizonyítékok, viszont egy biztos: soha nem késő elkezdeni túrázni, hiszen ma már nagyon jól kiépített erdei útvonalakon hódolhatunk ennek a szenvedélyünknek.