Bármilyen sporttevékenységnek elengedhetetlen része, akár profi, akár amatőr körülmények között űzi is az ember, a nyújtás. A szakemberek a különböző sportfórumokon nem győzik hangsúlyozni az intenzív mozgás után a megterhelt izmok nyújtásának fontosságát. Ennek elhanyagolása esetén nagyon könnyen szembesülhetünk az izomrövidülés problémájával. 

Az izmok és a nyújtás

Az izmok intenzív sportolás során erősen megfeszülnek, és ezáltal megrövidült állapotba kerülnek. Amennyiben mozgás után nem segítünk izmainknak visszanyerni a rugalmas, megnyúlt állapotot, vagyis nem követi nyújtás az aktív edzést, és ha ez ráadásul rendszeresen előfordul, akkor az izmok idővel megrövidülhetnek. Ezt segíti elő, ha az ellenirányú mozgást végző izmok egyensúlya megbomlik.

Az izomrövidülés formái

Jellege, előfordulási helye, illetve a kiváltó okok alapján többféle izomrövidüléssel találkozhatunk. 

Az izomrövidülést kiváltó okok érdekessége, hogy ez az állapot két teljesen ellentétes okból is kialakulhat. A túlzott sporttevékenység rendszeres levezető nyújtás nélkül, illetve a teljesen mozgásszegény életforma egyaránt eredményezheti az izmok megrövidülését. Sajnos napjainkban a kiváltó okok között számottevő arányban szerepel ez utóbbi jelenség. 

A megrövidült izomzat jellegét tekintve lehet, hogy egy fárasztó nap végére, a különböző megerőltető mozgások velejárójaként, frissen alakul ki, emellett az is előfordulhat, hogy egy hosszabb távú folyamat végén, amikor az izmok már letapadtak, akkor jelentkezik. Ilyen esetben már minden bizonnyal „bemerevedett”, megrövidült állapotban lévő izmokkal kell szembesülniük a szakembereknek, aminek a gyógyítása is hosszabb folyamatot vesz igénybe. 

Az izomrövidülés típusai közül minden bizonnyal az előfordulás helye a legváltozatosabb. A combhajlító és -feszítő izomzatban, a vádliban vagy éppen a talp izomzatában egy-egy megerőltető futás vagy kocogás után éppúgy előfordulhat, mint például az alkart hajlító és nyújtó izmokban.

Az izomrövidülés hátterében számos tényező állhat a nem ergonomikus munkakörnyezettől, a magas sarkú cipők viselésén át a megfelelő nyújtás elhanyagolásáig.

Az izom rövidülést kiváltó okok

Az izomrövidülést kiváltó okok nagyon sokrétűek lehetnek. Nem kell intenzív sporttevékenységet folytatni ahhoz, hogy szembesüljünk ezzel a problémával. 

Milyen tüneteknél gyanakodhatunk izomrövidülésre?

Mivel sokféle helyen fordulhat elő az izomrövidülés, a leggyakoribb tünet, a fájdalom is több helyen, szervezetünk különböző területeinek izomzatánál jelentkezhet. Előfordulhat azonban, hogy a fájdalom nem konkrétan a rövidülés helyén jelentkezik: a talp vagy éppen a vádli izomproblémái járhatnak például hátfájással. De ugyanígy a csuklyás vagy nyaki izmok feszessége könnyen eredményezhet fejfájást. Sportolóknál már komolyabb fájdalmakkal kell számolni, ha nem észlelik időben az izomrövidülés jeleit. Ekkor ugyanis az izomhúzódástól az izomszakadásig különféle, akár igen súlyos következménnyel is számolniuk kell.

Mit tehetünk az izomrövidülés megelőzése érdekében?

Az izomrövidülés elkerülése érdekében érdemes munkavégzésünk során ergonomikus körülményeket kialakítani és mindig helyesen nyújtani edzéseket követően.

Leginkább a nyújtás alkalmas arra, hogy megelőzzük az izomrövidülés kialakulását: 

Amikor már kezelésre van szükség

Fájdalommal nem jó együtt élni, éppen ezért sajnos szükség lehet a már kialakult izomrövidülés kezelésére. 

Ez történhet: