Hogyan kezelhető a porclágyulás?

A fájdalmas porclágyulás leggyakrabban a térdízületben alakul ki. Az elkerülés érdekében érdemes lehet szakértőktől tájékozódni a hatékony megelőzés módjáról.

A porclágyulás a porc szerkezetének fokozatos elváltozása, amely olyan fájdalmakhoz vezethet, amelyek eredményeként a hétköznapi feladatok is komoly küzdelemmé válhatnak. Leggyakrabban a térdízületben alakulhatnak ki komoly gyulladások és megbetegedések a porclágyulás következtében. Mit tehetünk ellene?

A porclágyulás tünetei

A porclágyulás kialakulásának veszélye főként a fiatalokat érinti. Az intezíven sportoló férfiak és nők esetében a térd olyan terhelésnek van kitéve, amelynek könnyen lehet porclágyulás a következménye. Több jel is utalhat erre a „fiatalkori népbetegségre”. Ilyenek például a következők:

  • Sportoláskor a térd elülső részén tompa, szúró fájdalom lép fel.
  • Egyre kevesebb terhelést bír el rövid időn belül a térdünk.
  • Fokozatosan kialakuló térdfájdalmat érzékelünk az egyszerű, hétköznapi mozdulatoknál is.
  • A térdünk kattogó, ropogó hangot ad ki egy bizonyos mozdulatsor esetén.

 A betegség egyfajta ellentmondása, hogy kezdetben az első szúró fájdalmak mégis hosszabb ülő helyzetből való felállást követően jelentkeznek.

Fontos megemlíteni, hogy a sportolók hajlamosak a porclágyulás tüneteit összetéveszteni a szimpla megerőltetett ízülettel. Mindez persze nem zárja ki azt, hogy tényleg csak az ízület szorul kevesebb terhelésre, de érdemes figyelni onnantól kezdve az intő jelekre. Ha a fájdalmak hátterében mégis a porcok fellazulása áll, akkor az egyszerű tehermentesítés már nem segít. A kezeletlen térdízület porca olyannyira elgyengül, hogy már magától a térdhajlítástól jelentkezhet a fájdalom, később pedig már az egyszerű séta, a lépcsőzés vagy a guggolás is komoly fájdalmakhoz vezethet. 

A porclágyulás okai

Porclágyulás során a porc szerkezete fellazul és minőségileg romlik: az addig kemény felszín drasztikusan felpuhul. Hátterében számos ok meghúzódhat, ezek feltérképezése igen összetett diagnosztikai feladat. 

Gyakori okok között szerepel a:

  • térdkalács diszlokációja az ízületben,
  • az alsó végtagok tengelyének megváltozása,
  • az ízületek egyenetlen vagy túlzó terhelése,
  • lúdtalp,
  • ütődés következtében fellépő sérülések.

A serdülőknél emellett számos egyéb ok is felmerülhet, mint az:

  • x láb,
  • fokozott rotáció a csípőben,
  • nem megfelelő edzésterv.

Az olyan sportok során, amelynél a térd nagyobb sérülésveszélynek van kitéve, nagyobb eséllyel alakulhat ki porclágyulás – ilyen például a foci, a röplabda vagy a küzdősportok.

A porclágyulás kezelése

Mielőtt bármihez is kezdenénk, mindenképpen konzultáljunk szakorvossal. Az orvosi vizsgálat során többféle felvételt is készítenek a térdről. Ennek az oka, hogy amíg a röntgenfelvétel nem képes azonnal kimutatni a probléma gyökerét az ízületben, addig egy MR-felvétel igen.

A vizsgálatot követően mindenképp pihentessük a beteg térdet. Jó lehet a:

  • jegelés,
  • felpolcolás,
  • valamint a porcerősítő készítmények szedése is segíthet a gyorsabb felépülésben.

Extrém fájdalom esetén az orvos által felírt szteroidos gyulladáscsökkentők szedése is szükségessé válhat. A gyógyulás kései szakaszaiban a gyógytorna is ajánlott. A jóga, az úszás és a gyógytorna olyan ízületkímélő mozgásformák, amelyekkel nemcsak ízületeinknek, hanem izmainknak és lelki egészségünknek is nagy szívességet teszünk. Ezeknek a mozgásformáknak az előnye  – különösen a célzott a gyógytornáé –, hogy az ízületet tehermentesítve újra megerősítik az alsó végtag izomzatát, visszaállítva a mozgás sebességét és a koordinációs képességet. 

A megerőltető sportokkal azonban mindenképp várjunk, ne tegyük ki a frissen felépült térdünket nagy terhelésnek. A korai sport és a hirtelen terhelés komoly szövődményeket is okozhat, amelyek akár maradandóak is lehetnek.

Tartósan fennmaradó fájdalom esetén mindenképpen forduljunk ismét orvoshoz. Ebben az esetben már sebészi beavatkozásra is szükség lehet. A műtét során a porcdeformációt korrigálják, a levált darabokat eltávolítják.

Hogyan előzhetjük meg a porclágyulást?

Mielőtt elkezdünk edzeni, fontos a bemelegítés, az alapos nyújtás, valamint a megfelelő sportcipő használata. Kerüljük a lapos talpú cipőket, ehelyett mindig viseljünk sportcipőt. Kerüljük el azokat a mozgásformákat, amelyek során túlságosan nagy terhelésnek tesszük ki a térdünket. Ha megjelenik a szúró fájdalom, azonnal álljunk meg és szüntessük meg a terhelést, csökkentsük például a futótávolságot.

Ahhoz, hogy elkerüljük a további panaszokat, életmódunkon is érdemes változtatni. Igyekezzünk csökkenteni a testsúlyunkat, ezzel is nagy terhet veszünk le a térdünkről. Mindemellett tanácsos akár sportoláskor, akár a hétköznapi élet során a térdet térdtámasszal is védeni. A támasz megfelelően tehermentesíti és védi a problémás ízületet a további sérülésekkel és a porclágyulással szemben.