Helyrehozható a megnyúlt ínszalag?

Meglepő módon igen könnyen, akár egy szimpla megbotlás következtében az ínszalag komolyan megsérülhet, ami hosszas rehabilitációs folyamathoz vezethet.

Az ízületeket körülvevő inak gumiszalagként rögzítik az izmokat a csontokhoz, emellett biztosítják az ízületek stabilitását. Az ínszalag rugalmas, ezért mozgás során képes megnyúlni, miközben azt is megakadályozza, hogy a csontfelszínek túlságosan eltávolodjanak egymástól. Gyakorta mégis elegendő csupán egy rossz lépés, és ínszalagjaink olyan sérüléseket szenvedhetnek, amelyek miatt akár hónapokra is lemondhatunk a mozgás öröméről. Érdemes időben megelőzni a bajt, mivel a gyógyulás akár hosszú hónapokba is beletelhet.

Az ínszalagszakadás mértéke

A szalagsérülések leggyakrabban intenzív sport során következnek be. Szakadás következtében a szalagok nem képesek ellátni rögzítő és összekötő funkciójukat. A szalagon keletkezhet részleges szakadás, de nem ritka a teljes szakadás sem, amelyet csak műtéti úton lehet helyrehozni. Megnyúlt szalagok esetén csak részleges szakadásról beszélünk, ám a részleges szakadást sem érdemes félvállról venni. Az ínszalag megnyúlása komoly szövődményekkel járhat. Szakadáskor az ízület instabillá válik, mivel a sérült ínszalag nem képes tovább rögzíteni azt.

Mi az oka annak, ha megnyúlik az ínszalag?

A szalagszakadás leginkább valamilyen erőhatás következtében történik. Egy-egy erősebb behatásra a két csont olyan mértékben távolodik el egymástól, hogy az őket összekötő ínszalag már nem képes tovább nyúlni és elszakad. A szakadást egy tipikus pattanó hang kíséri, a sérült területen pedig azonnal nyilalló fájdalom és duzzanat keletkezik. A sérüléssel azonnal orvoshoz kell fordulni, nem szabad várni vele!

Az ínszalag terhelése sport és egyéb balesetek során

Mivel a szakadások hátterében leginkább valamilyen külső behatás áll, az ínszalagsérülések, ahogyan azt már említettük leggyakrabban sportolás közben következnek be. A boka és a térd ínszalagjai nagy terhelésnek vannak kitéve, ezért sokszor elég egyetlen rossz lépés, hogy az ízületet tartó inak felületén sérülés keletkezzen, vagy akár teljesen elszakadjanak. A sérülést gyakran rándulás és ficam is súlyosbítja.

Rendellenesség vagy kevés mozgás

A szalagok túlfeszülésének számos oka lehet, többek közt a nem megfelelően végzett gyakorlatok, a mozgáshiány, vagy egy korábban elszenvedett sérülés, illetve az ízületet stabilizáló izmok gyengesége és koordinációjának hiánya. Ilyen esetben a szalag jelentősen megrövidül, az ízület merev lesz és mozgásbeszűkülés léphet fel. Míg a feszes szalagok hátterében külső hatások, addig a laza szalagok hátterében inkább betegségek állnak. A meglazult szalagoknál fellépő állapot a feszes inaknak éppen a fordítottja, ugyanis ilyenkor az ízület mozgathatóság-tartománya túlságosan tág. Az ízület ennek következtében instabillá válik.

Egy korábbi betegség is állhat a szalagnyúlás hátterében. A szalag a betegség következményeként veszít rugalmasságából.

Melyek az ínszalagszakadás tünetei?

Mivel az ínszalagok fő feladata az összeköttetés megteremtése két csont, valamint az izmok és a csontok közt, ezért a szalagszakadást az ín által rögzített ízület rendellenes mozgása jelzi. Számos panasz felmerülhet ezenfelül, mint például:

  • túlságosan merev ízület,
  • túlzottan laza ízület,
  • gyulladás,
  • nyilalló fájdalom,
  • duzzanat,
  • pattanó hang a sérülés pillanatában.

Hogyan kezelhető az ínszalag sérülése?

Mivel az ínszalagok igen lassan regenerálódnak, ezért nem elég, ha egyszerűen pihentetjük és jegeljük a sérült területet. Teljes ínszalagszakadáskor az ínszalag nem képes magától regenerálódni, ezért az csak műtéttel hozható helyre. Emellett persze mi is igyekezzünk mindent megtenni annak érdekében, hogy az ínszalag minél hamarabb regenerálódjon. A problémás területet gipszkötés vagy sínbe helyezés után pihentessük, semmi esetre se tegyük ki azt nagyobb terhelésnek. Emellett az orvos előírhat számukra vénás tornát és fizikoterápiát is, ami szintén felgyorsíthatja a gyógyulás folyamatát.

Hogyan előzhető meg az ínszalagszakadás?

  • Mivel az ínszalagszakadás leginkább sportoláskor fordul elő, ezért elengedhetetlen az alapos bemelegítés. Edzés során igyekezzünk elkerülni a hirtelen mozdulatokat, amelyek túlságosan megterhelik az ízületet.
  • Az ízületet tartó izmokat is erősítsük, hogy az ízület minél stabilabb lehessen.
  • Ha egyenetlen talajon edzünk, figyeljük, hova lépünk! Egy nagyobb göröngy, kő, egy hirtelen lejtő, és máris megtörténhet a baj.
  • Ha túlsúlyosak vagyunk, igyekezzünk minél hamarabb leadni a plusz kilókat, de közben arra is figyeljünk, hogy a túlsúly cipelése miatt ízületeink teherbíró képessége korlátozott. A fogyókúra alatt mindenképp olyan sportot végezzünk, ami nem terheli tovább az ízületet – ilyen a biciklizés, az úszás vagy a jóga.

Ha valamelyik ízületünk szalagjai szakadtak már el korábban, mindenképpen védjük azt az ízületet stabilizáló támaszték viselésével, vagyis célszerű lehet a térdtámasz, könyöktámasz, vagy bokatámasz használata.