A legjobb porcerősítő vitaminok

A megfelelő mennyiségű vitaminbevitel a tévhitekkel ellentétben önmagában változatos, kiegyensúlyozott és egészségtudatos étrenddel sajnos nem biztosítható.

Az életkor előrehaladtával a különböző ízületi problémák valamilyen formában sajnos szinte minden embert utolérnek – ám ahhoz, hogy ez minél kisebb mértékben és minél később következzen be, azért már fiatalkortól fogva mi magunk is aktívan tehetünk, sőt, kell is, hogy tegyünk. A rendszeres, nem túlzottan megterhelő mozgás mellett elsősorban a kellő mennyiségű porcerősítő vitaminbevitellel őrizhetjük meg ízületeink egészségét.

A különböző időskori ízületi fájdalmak között a porckopás viszi a pálmát: 50 éves kor felett az egyik leggyakoribb degeneratív „népbetegség”, de az ízületi gyulladások és egyéb reumatikus fájdalmak szintén képesek megkeseríteni az ember mindennapjait. Nem is gondolnánk, mekkora fájdalommal tudnak ilyenkor járni a legalapvetőbb mozdulatok is az érintett területen.

Mik a porckopás okai?

Normál életvitel mellett is sajnos természetes jelenség, hogy az életkor előrehaladtával az ízületekben lévő nedvességtartalom nagymértékben csökken, így az ízület fokozatosan elveszti rugalmasságát és sérülékenyebbé válik. A porcok olajozását biztosító ízületi folyadék mennyisége szintén csökken, így mozgás közben a porcfelszínek súrlódásnak vannak kitéve, és ez hosszú távon kikezdi a porc felületét. A mozgásszegény életmód csak tovább rontja ezt a folyamatot, mint ahogy az ízületek anyagcseréjét is. 50 éves kor felett szervezetünk anyagcseréje egyébként is meglehetősen lelassul. Ennek egyik kóros következménye lehet, hogy az ízületekben kicsapódik a húgysavkristály, ami a köszvény nevű betegség meglehetős és heves ízületi fájdalmaihoz vezet.

Ezenkívül növeli az idő előtti porckopás kockázatát a:

  • túlzásba vitt sportolás,
  • az ízületek stabilizálását végző izmok gyengesége,
  • extrém terhelés, például fizikai munka,
  • egyoldalú, monoton terhelése bizonyos ízületeknek, többek közt foglalkozási ártalomként (veszélyeztetett lehet például.: szobafestő, szakács, számítógép mellett dolgozók, gépíró stb.)
  • túlsúly,
  • mozgásszegény életmód,
  • sérülések, csonttörés,
  • dohányzás,
  • túlzott alkoholfogyasztás,
  • nem elégséges vitamin- és ásványianyag-bevitel,
  • ízületek stabilitását biztosító izmok gyengesége.

Tegyünk ellene!

Noha az ízületeket nem lehet edzeni, az azokat tartó izmokat igen, és ez nagymértékben hozzájárul az ízületek karbantartásához. Lehetőleg minden életkorban kerítsünk sort heti több alkalommal valamilyen normál testmozgásra, amely segít megőrizni izmaink támasztó erejét és átmozgatja az ízületeinket is. Amennyiben bizonyos ízületekben érzékeljük a kopás vagy egyéb elváltozás előjeleit, edzéshez vagy egyéb megerőltető helyzetekben érdemes lehet könyöktámaszt, térdtámaszt, bokatámaszt viselni az ízület kímélése, biztonságos rögzítése érdekében. 

De természetesen, ha tartós ízületi fájdalmat tapasztalunk, azt soha ne vegyük félvállról: pihentessük a beteg ízületet, és ha nem múlik el, keressünk fel szakorvost.  

Porcerősítő vitaminok és tápanyagok

A rendszeres és kíméletes mozgás mellett a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitellel járulhatunk hozzá ízületeink egészségéhez, amennyiben már fiatalkortól kezdve odafigyelünk rá. A porcerősítő készítmények sokat segítenek ebben; többségük az ízületek számára nélkülözhetetlen glükozamint, kondroitin-szulfátot és metil-szulfonil-metánt tartalmaz. A glükózamin a porcszövetre rakódva növeli mennyiségét és tengeri eredetű élelmiszerekkel tudjuk csak bevinni a szervezetbe. A kondroitin-szulfát segíti a porc rugalmasságának visszaállítását, lelassítja a korai porckopás folyamatát, és növeli az ízületi folyadék viszkozitását. Élelmiszerrel azonban sajnos nem tudunk belőle kellő mennyiséget bevinni. A metil-szulfonil-metán (msm) mindehhez kiváló gyulladáscsökkentő – természetes formában a tej- és tejtermékekben, a húsban, tojásban és a friss zöldségekben, különösen a kelbimbóban, a káposztában és a fokhagymában fordul elő. 

Mi szükséges még a porcerősítő vitaminokon túl?

A porcerősítő vitaminokon túlmutatóan számos más nyomelem és vitamin szolgálhatja ízületeink védelmét.

A cinknek nagy szerepe van az anyagcsere és az enzimek helyes működésében. Megtalálható a vörös húsokban, tengeri herkentyűkben, hüvelyesekben és az olajos magvakban.

A kalcium hozzájárul a csontok egészséges működéséhez, szedése csökkenti a csontritkulás kockázatát. A spenótban és egyéb leveles zöldségekben, továbbá a lazacban, ricottában, tofuban, zabpehelyben és chiamagban is jelentékeny mennyiségű kalcium található.

Szükséges a D-vitamin szedése is, hiszen a kalcium a D-vitamin segítségével képes elraktározódni a csontokban. A K2- vitamin szedése a D-vitamin megfelelő beépülését segíti elő a csontokba szabályozott mértékben. 

A mangán növeli az ásványi anyagok sűrűségét a csontozatban, emellett a porckopás, csontritkulás és egyéb gyulladások is jól kezelhetők vele. Megtalálható például a mogyoróban és a hüvelyesekben.

A hyaluronsav komplex rendkívül fontos összetevője az ízületek működésének, mivel nagy szerepet játszik a szövetek rugalmasságának megtartásában, az ízületi felszínek kenésében, valamint segíti azoknak a vízfelvevő és folyadékmegőrző képességüket megtartani. 40 éves kor felett a hyaluronsav-termelődés a felére csökken. Célzott injekció vagy étrendkiegészítő formájában lehet pótolni.

A kollagén egy rostos kötőszövet, amely elősegíti többek között a porcok regenerálódását és csökkenti a csontritkulás folyamatát. Szájon át vagy gél formájában tudjuk bejuttatni a megfelelő helyre.

Egy kutatás szerint a kurkumakivonat rendkívül nagy szerepet játszik az ízületi merevség oldásában.  

A réti legyezőfű enyhíti a reumás tüneteket, valamint nagymértékben csökkenti az ízületi fájdalmakat.  

A K2-vitamin, mely szabályozza a D- vitamin anyagcseréjét és hasznosulását.

A megfelelő – elsősorban víz– bevitelével biztosíthatjuk az ízületek hidratáltságát.

Ezeknek az összetevőknek, vagy legalább a többségének ajánlott benne lennie a gyógyszertári porcerősítőkben, hogy az ízületek védelme mellett a kötőszöveteket, az ínszalagokat, valamint a bőrünket is óvjuk – de legjobb, ha kiegyensúlyozott táplálkozással is minél többet igyekszünk belőlük fogyasztani.